måndag 1 mars 2010

Nyckel till framgång

Jag läser just nu Andreas Carlssons bok "Live to win". Hans recept till framgång är inte annorlunda än andra framgångsrika människor. Med framgångsrika männiksor menar jag inte enbart karriärmässigt eller att man måste bli miljonär. Framgång kan nås på så många sätt inom så många områden. Det de flesta framgångsrika människor har gemensamt är en fast tro på det de gör eller ska göra och en positiv inställning. Som Anderas skriver i boken, fokusera på möjligheterna inte på problemen. Jag känner överlag att vi är alldeles för fokuserade på problemen, varför saker och ting inte går, varför man inte kan göra si eller så. Om vi bara la hälften av den energi vi lägger på att förklara varför saker och ting inte skulle gå, på att fokusera på möjligheterna och hur vi ska få saker att fungera, så tror jag mångas liv skulle se annorlunda ut.

Det finns många böcker på marknaden nu som lär oss hur vi ska nå våra mål osv. Först och främst måste vi ju formulera våra mål. Detta har jag och maken gjort, för vi har ett ekonomiskt mål detta året då vi bor hos våra föräldrar. Vi har gjort en målposter som vi satt upp på vår dörr och som vi fyller i med färg. Jag har även gjort en excelfil där vi fyller i varje månad när vi tar ut eller sätter in pengar. Detta fungerar jättebra för oss. Så här tänker jag att jag kan göra med samtliga mål jag har.

Det andra man behöver göra är att tänka och tala positivt. Det blir som man tänker och talar. Det du ofta tänker och säger påverkar dig otroligt mycket. Om du ofta tänker eller säger en sak om dig själv eller din situation, så blir det till slut din sanning. Om du tänker och säger att du inte kan eller hinner göra en sak så är det så.

Jag var på en föreläsning en gång där föreläsaren som pratade om just detta med tankens makt osv, sa att han inte tycker om uttrycket "ha en bra dag". Han säger istället "skaffa dig en bra dag". Ända sedan dess säger maken dessa ord till mig varje dag.

Så till er alla

Skaffa er en bra dag och var försiktiga med vilka tankar ni tänker!!!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar